21.11.2019

1,2,3… Twoja kolej

…Na rzut kostką w planszówce! Lubicie spędzać wspólnie czas na grach i zabawach? My bardzo. Staramy się wtedy przyjrzeć naszym dzieciom i mamy okazję do spokojnych luźnych rozmów, takich bez pośpiechu. Planszówki to także super opcja na spotkania z przyjaciółmi, na którą chyba długo nie trzeba nikogo namawiać. Jakie są najlepsze obecnie gry planszowe na długie jesienno-zimowe wieczory to już my Wam podpowiemy. Przygotujcie zdrowe przekąski i usiądźcie blisko siebie wygodnie. Zabawa czas start!

Wśród gier planszowych jest ogromny wybór, więc my przedstawiamy Wam nasze propozycje, które sprawdziły się świetnie. Znajdują się tu gry prostsze dla dzieci mniejszych i nieco trudniejsze dla tych trochę starszych, z których mamy nadzieję, że każdy wybierze coś dla siebie.

PSIECHADZKA, Katarzyna Walentynowicz/Paulina Kaucz  Gra 4+

To przeurocza gra rodzinna o psio-ludzkiej przyjaźni, w której macie szansę zobaczyć świat oczami psów. Jak to możliwe? W pudełku z grą znajdują się dwie plansze: pierwsza to spacer z psem, a druga to spacer z człowiekiem. Pierwsza plansza pozwala nam wejść w rolę opiekuna, który zabiera na spacer swojego psiego przyjaciela. Jako opiekun zwierzątka możemy obserwować jego zachowania, a tym samym dowiedzieć się, jak reagować na psie potrzeby. Na drugiej planszy to my stajemy się psem, który idzie na spacer ze swoim właścicielem. Niezwykłe jest to, że na tej drugiej planszy towarzyszą nam inne kolory i barwy (w porównaniu do pierwszej), które odzwierciedlają to, jak świat widzą te czteronogi. Czy wiecie, że psy widzą tylko odcienie szarości, żółtego i niebieskiego? Jak myślicie co pies chciałaby nam powiedzieć? Odpowiedzi postarajcie się znaleźć wraz z dziećmi w tej świetnie zilustrowanej polskiej grze. Jeśli chcielibyście mieć pieska, myślicie o na przykład jego adopcji ze schroniska, ta gra pomoże dzieciom wejść w psi świat i zobaczyć go z perspektywy czworonoga. PSIECHADZKA to spacer, który uczy opieki nad psem i podpowiada, jak rozwijać międzygatunkową przyjaźń poprzez empatię, czyli cenną umiejętność spoglądania na świat oczami drugiej istoty.

Znajdź mnie, Alina Brzeska-Czuba, Wydawnictwo Zielona Sowa Gra 4+

Ta gra jest dla dzieci od 4 lat, zawiera 1 kartę główną, 16 kart dodatkowych i 55 niewielkich żetonów. Ale spokojnie pod czujnym okiem rodzica można stworzyć swój wariant gry z nieco młodszymi. Sawanna to bogactwo przeróżnych zwierząt, są mniejsze, większe, szybsze i wolniejsze, ale wszystkie są darem natury. Ta gra ma za zadanie wzmocnić u dzieci koncentrację i spostrzegawczość, ale może być też pretekstem do poznania egotycznych zwierząt i ich natury. Naszym zdaniem może mieć także wymiar edukacyjny. Znajdź mnie to świetna zabawa, której celem jest odnalezienie jednej lub dwóch różnic na jak największej liczbie plansz. Idealna do grania w rodzinnym gronie lub z przyjaciółmi. Zapewnia mnóstwo radości, śmiech, ruchu i trochę zdrowej rywalizacji. Grę otwieraliśmy nawet z trzylatkami, którzy obserwowali zwierzątka na planszy i przykładali żetony szukając wizerunku lwa, zebry, żyrafki czy słonia, nie znając kompletnie jej zasad.

Ślimaki to mięczaki, Eugeni Castano/Maciej Szymanowicz, Nasza Księgarnia Gra 5+

Kolorowa, prosta gra planszowa, ale jej zasady nie są wcale takie oczywiste. Ten wyścig jest inny niż wszystkie i niesie ze sobą sporo emocji i niespodzianek. Otóż na planszy ustawiamy ślimaki, każdy z graczy losuje jedną kartę z wizerunkiem danego ślimaka, ale uwaga, nie odwraca jej, dopóki wyścig się nie skończy. Podczas gry nie znasz kolorów ślimaków należących do rywali. Za pomocą kostek przemieszczasz nie tylko swojego, lecz także pozostałe ślimaki. Takiego wyścigu jeszcze nie było Wygrywa w nim ten ślimak, który najwolniej poruszał się po planszy i został daleko z tyłu. Gdy pierwszy ślimak dotrze na metę odwracamy karty i sprawdzamy czyj on jest, a czyj wygrał zostając daleko z tyłu. Odpowiednio przyznając punkty z miejsc na planszy, na której znajduje się dany kolor naszego ślimaka. To zabawna potyczka z najwolniejszymi osobnikami świata natury. Jeśli teraz dzieci będą omijały ślimaka na ulicy po deszczu, na pewno spojrzą na niego inaczej! Ta gra ma tytuł gry roku 2019 dla dzieci. Pamiętaj, śpiesz się powoli!

Lisek Urwisek, Shanon Lyon, Marisa Pena/Melanie Grandgirard, Nasza KsięgarniaGra 5+

Gra Lisek Urwisek była nagradzam wielokrotnie na całym świecie. Jest bestsellerem wśród planszówek.  W czym tkwi jej urok? To gra detektywistyczna, w której dzieci nie rywalizują ze sobą a współdziałają. Ich zdaniem jest zebranie wskazówek, które pozwolą im rozwiązać zagadkę. Wśród lisów ukrył się lisek urwisek – gracze muszą więc współpracować, aby go odnaleźć. Gra jest dobrze pomyślana i posiada wyjątkowe elementy gry: specjalne kostki ze śladami lisa, pionki detektywów oraz detektor – specjalny sprzęt detektywa pozwalający zidentyfikować poszukiwanego lisa. Sama idea, aby gracze poodejmowali współpracę, a nie rywalizowali wzajemnie jest świetna. Dzięki temu uczy najmłodszych podejmowania decyzji w grupie oraz myślenia na korzyść ogółu, a nie tylko siebie. Sprawdźcie ją koniecznie razem!

Kociaki Łobuziaki, Jeffrey D. Allers, Maciej Szymanowicz, Nasza Księgarnia Gra 5+ 

Znacie wielbicieli kotów mniejszych bądź większych? Ta gra jest dla nich stworzona! Każdy gracz ma planszę przedstawiającą pokój pełen zabawek. Po pokojach biegają koty. Im więcej zabawek zainteresuje kota, tym więcej punktów gracz zdobędzie. Pięknie zilustrowana gra z wyjątkowymi elementami: sznurkami i specjalnymi planszami. Doskonała zabawa dla dzieci, jeśli tylko wytłumaczymy im zasady gry poradzą sobie z nią w mig.

Dolina królików, Anna Sobich-Kamińska, Zielona Sowa Gra 6+

Witaj w „Dolinie królików”! Tutaj wszystko dzieje się niezwykle szybko. Wszystkie rodziny powiększają się w zawrotnym tempie. Kic! I mamy pierwszego króliczka. Kic! I jest ich już dziesięć, i to każdy w innym kolorze!

Dolina królików to gra planszowa dla całej rodziny, która wymaga umiejętnego planowania i obserwowania ruchów rywali. Podczas rozgrywki gracze muszą utworzyć królicze rodziny zgodnie z obowiązującymi zasadami i realizując przy tym zadania z kart misji. Trzeba jednak pamiętać, że grę wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów, a nie ta, która utworzy największą rodzinę!

Cortex, Rebel Gra 8+

Tu już mamy wyższy stopień wtajemniczenia, trzeba będzie trochę pogłówkować. Ta gra jest idealna dla starszych dzieci od 8 lat, ponieważ stopniem trudności angażuje i rozwija zmysły. Cortex pozwoli Wam rozgrzać obie półkule mózgu i porządnie go wygimnastykować. To doskonała gra familijna, która sprawdzi się też podczas spotkań z kolegami i koleżankami z klasy. Można ją również zabrać w podróż. Jak się w to gra? Najmłodszy z graczy odwraca górną kartę ze stosu, kładąc ją tak, by wszyscy mogli odczytać jej treść. Gdy któryś z graczy stwierdzi, że zna odpowiedź, natychmiast zakrywa kartę dłonią i wykrzykuje odpowiedź. Gdy zabierze rękę, sprawdzacie, czy miał rację i jeśli tak – otrzymuje tę (zakrytą) kartę przed sobą. Jeśli gracz uzbiera 2 karty o takim samym rewersie, to wymienia je na jedną z 4 części układanki. Jeśli nie miał racji, karta wraca do stosu i rozpoczynacie następną rundę. Gracz, który właśnie się pomylił nie może udzielać odpowiedzi przez następną kolejkę. Gra ma za zadanie rozwijać pamięć i uczyć podejmowania wyzwań.

 Chatka z piernika, Rebel Gra 10+

Coś dla starszaków, bo to gra od lat 10. Faktycznie przebrnięcie przez instrukcję gry wymaga czasu i uwagi, ale jak już ten etap mamy za sobą, to zaczyna się rozgrywka. Przenosimy się w baśniowy świat czarownic i chatek z piernika. Podczas zabawy wcielamy się w wiedźmy budujące chatki z piernika i kuszące baśniowych bohaterów kolorowymi ciastkami.

Na czym to polega? Każdy z graczy otrzymuje własną płytkę z 9 polami, na których za zadanie ma zbudować swoją chatkę. Celem jest jak najefektywniejsze jej rozbudowanie, ale też przyciągnięcie jak największej liczby magicznych stworzeń rozporoszonych po lesie. Rozbudowa chatki odbywa się poprzez dokładanie kolejnych warstw kolorowych kafelków. Ważne jest, jakie symbole w ten sposób przykrywamy – każdy z nich odpowiada za inny efekt. W ten sposób możemy dobierać pierniczki, pozyskiwać schody (które służą jako uzupełnienie kondygnacji chatki) oraz przywoływać do siebie magiczne postaci. Gdy już skończymy fazę budowy, możemy przekupić którąś z postaci zgromadzonych u naszego płotu i schwytać ją do klatki. Pod koniec gry liczymy punkty za schwytanych bohaterów, ukończone poziomy budowy oraz pierniczki, które pozostały w naszych zasobach. Wiedźma z najwyższą liczbą punktów zyska tytuł najprzebieglejszej. Ta gra na pewno spodoba się miłośnikom fantasy. I trzeba będzie tu mocno kombinować.

Wsiąść do Pociągu: Europa, Rebel Gra 8+

Być może ktoś z Was zna już tę grę, ponieważ jest to jej kontynuacja. Do tej pory ukazało się kilka innych wariantów tej gry, co świadczy o tym, jak dużą sympatią się cieszy. Wsiąść do Pociągu: Europa jest szczególnie polecana osobom, które rozpoczynają swoją przygodę z nieco wyższym poziomem gier planszowych, co nie znaczy jednak, że nie poradzą obie z nią Ci, którzy jeszcze nie sięgali po tego typu gry. Udane połączenie elementów strategii i nieco szczęścia pozwoli na wygraną nawet początkującym. Gra dedykowana jest dzieciom od 8 lat i rzeczywiście ze względu na sporą ilość elementów do (m.in: 240 samych kolorowych wagoników, 15 figurek dworców, 110 kart wagonów, 46 biletów) powinny w nią grać starsze dzieci z rodzicami. Dzięki tej planszy mamy okazję przebyć piękną i bogatą w historię Europę budując swoje sieci kolejowe łączące miasta. Gra ma bardzo wyraźną planszę, na której łatwo się zorientować, gdzie i jak chcemy poprowadzi swoje linie kolejowe. Nie ma obawy, że ktoś znudzi się ta grą, ponieważ dzięki jasnym zasadom przebiega ona dość dynamicznie. Po przydzieleniu graczom odpowiednich kolorów wagonów zaczyna się rozgrywka, która kończy się w momencie, gdy jednemu z zawodników zostaną tylko dwa lub mniej wagony. Wtedy sumuje się wszystkie punkty wedle instrukcji. Granie w tę grę wymaga obrania strategii i utrzymywania taktycznego myślenia, które pozwoli zablokować przeciwników i jak najlepiej wykonać swoje zadanie, czyli wytyczyć swoim wagonikom na planszy jak najlepsze trasy. Pokonujcie tunele, budujcie dworce, przemierzajcie najodleglejsze zakątki od miasta do miasta i bawcie się przy tym dobrze.

Zdjęcia: Marta Wojtysiak

Autorką grafiki głównej jest Kasia Walentynowicz, gra planszowa Psiechadzka.